Augmenta el nombre de reclamacions a l’ACC

L’Agència Catalana del Consum és un organisme autònom de la Generalitat de Catalunya adscrit al Departament d’Empresa i Coneixement.

Actualitat

Augmenta el nombre de reclamacions a l’ACC
Augmenta el nombre de reclamacions a l’ACC | Fotografia: Cedida

Entre les seves funcions destaca l’atenció a consumidors i empreses, el control del mercat i vetllar pel Codi de consum de Catalunya. 

A més de jornades i activitats formatives de sensibilització, elabora informes periòdics per comptabilitzar com evoluciona la relació entre empreses i consumidors, així com per exposar dades, per sectors i arreu del territori, sobre denúncies, mediacions, retirada de productes del mercat, etc.

Les dades al baix penedès: consultes, reclamacions i mediacions

El balanç de l’any 2018 mostra tendències diverses a la demarcació de Tarragona en relació amb les actuacions de l’ACC entre empreses i consumidors.

Pel que fa a la nostra comarca, l’any passat es van atendre un total de 685 consultes, un 31,7% menys que durant el 2017. Al global del Camp de Tarragona, també hi va haver un descens en el nombre de consultes, d’un 15%, amb 3.789 consultes registrades el 2018. Cal destacar que més de la meitat d’aquestes consultes provenien dels sectors de les telecomunicacions i internet i del sector dels subministraments, com ara l’electricitat, l’aigua i el gas.

El nombre de reclamacions al Baix Penedès va experimentar una més que notable pujada, del 96%, respecte l’any anterior, amb 635 reclamacions registrades. Al global del Camp, aquestes van augmentar gairebé un 21%, amb un total de 2.564.

Pel que fa als casos resolts  per acord amb mediació, a la nostra comarca es va viure un increment del 77%, passant de 148 el 2017 a 262 l’any passat. Aquesta xifra va decréixer al Camp de Tarragona, en un reduït 1,37%. D’aquests 1.153 casos resolts, un 42,4% pertanyien al sector de les telecomunicacions, mentre que el sector amb menys mediacions va ser el de la restauració, amb un 2,1%.

Una altra via de resolució dels conflictes que empra l’Agència Catalana del Consum són els laudes o arbitratges equitatius, els quals durant l’any passat es van reduir al Camp un 35,4% respecte al període anterior. D’aquests 184 laudes, un 65% corresponen al sector de les telecomunicacions, seguit del sector dels subministraments amb un 23%. 

Les telecomunicacions i subministraments, més reclamacions però també més mediacions

Entre els sectors que experimenten més reclamacions de consumidors, les companyies de telecomunicacions i internet i les de subministraments d’electricitat, aigua i gas ocupen les primeres posicions del rànquing. 

L’any 2018, Vodafone, Endesa, Orange i Telefónica, per aquest ordre, van ser les empreses contra les quals es van emetre més reclamacions. No obstant això, analitzant les dades referents a la resolució de casos per acords de mediació, aquells que corresponen al sector de les telecomunicacions representen la major part del percentatge. Així doncs, sembla que la mediació, tot i haver experimentat un lleuger descens al Camp, es mostra com una via útil per a casos relacionats amb aquest tipus de companyies.

Creixen notablement els expedients sancionadors

Pel que fa al control dut a terme per l’ACC al Camp de Tarragona, l’any 2018 es van emetre un total de 52 expedients sancionadors incoats, més del doble que durant el mateix període del 2017. Encara va augmentar molt més el nombre d’expedients resolts amb sanció, que va passar de 16 el 2017 a 60 l’any passat. El valor d’aquestes sancions va ser de 295.641 euros.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article