El valor més gran que tenim és la nostra salut

Joan Majó Dietista

Joan Majó
Joan Majó | cedida
El dietista i nutricionista maresmenc Joan Majó acaba de publicar “La Receta de la Salud”(Amat Editorial, 2015), un llibre que ens recomana que tinguem cura de la nostra salut dia a dia.

Per què una recepta per a la nostra salut?
El Projecte es titula “La Receta de la Salud” perquè és un conjunt d’hàbits a tenir en compte que, quan els apliques tots, configuren una autèntica recepta saludable. És cert que el llibre s’assembla més a una recepta gastronòmica que no pas a una recepta mèdica, perquè la salut s’ha de cuidar dia a dia, no pas en moments puntuals a base de pastilles.

Quines són les pautes bàsiques per viure saludablement?
És vital tenir cinc rutines diàries adequades: menjar a poc a poc, dormir al menys 8 hores cada dia, suplir les pèrdues d’aigua per no deshidratar-nos, sopar poc i ser actiu diàriament. Evidentment, complementant aquesta base, és necessari tenir uns bons hàbits alimentaris a base de sentit comú i Dieta Mediterrània, i fugir de dietes estranyes que no podrem mantenir durant el temps i tendències nord-americanes a base de menjar ràpid.
Per altra banda, també és essencial saber discriminar que és important i que no. A mode d’exemple, hi ha pares que volen que els seus fills mengin fruita i verdura ecològica a l’escola, però t’ho demanen amb un cigarret a la boca. Per últim, cal complementar-ho amb una actitud positiva i proactiva.

La clau és conèixer el nostre propi cos?
Si apliquem totes aquestes variables tenint en compte les peculiaritats de cada persona, veurem que hi ha un munt de solucions vàlides. És per això que cadascú ha de fer un esforç per conèixer-se. Ningú no ens pot conèixer millor que nosaltres mateixos. Els professionals de la salut hem de ser assessors experts en especificitats i tu has de dirigir la teva salut. Tu has de crear la teva pròpia recepta amb els ingredients que toca, però en les proporcions adequades segons el teu cos. Coneix-te i aplica els consells dels professionals segons les teves necessitats per aconseguir uns hàbits saludables, duradors i adaptats als teus gustos.

Quin espai hauríem de dedicar a l’activitat física?
Això és molt personal, coneix-te i ho sabràs...(riu). La recomanació general seria ser actiu cada dia (caminar, pujar per les escales, fer estirament...) i, a més a més, fer una activitat física programada un mínim de dos dies per setmana, essent millor tres i òptim entre quatre i cinc.

Què és la ‘Síndrome Metabòlic’?
La ‘Síndrome Metabòlic’ és un quadre on s’alteren varis indicadors cardiovascularment importants. Com nivells de glucosa, triglicèrids i colesterol alts en sang, combinats amb una tensió alta i un excés de pes. Pacients amb aquest quadre són una autèntica bomba de rellotgeria i si, a més a més, hi ha un alt consum d’alcohol i tabaquisme ja és el ‘colmo’.

Això comporta greus conseqüències.
Sí. Aquesta situació o similars, són la primera causa de mort al món segons la OMS, i el més fort de tot és que ho podem evitar només canviant els hàbits, i no ho fem. Segurament perquè tota aquesta casuística no ens provoca dolor.

Què vindrà després de la recepta?
Avui en dia hi ha el 70% de la població que vol canviar algun hàbit i només el 10% ho aconsegueix. “La Receta de la Salud” és un manual per ajudar a que la gent que vol canviar sàpiga què ha de fer i tingui eines per assolir-ho. Després d’això vindran més elements en forma de llibre, de serveis o altres, encara no ho sé. Però l’objectiu serà el mateix. Ajudar a la gent a cuidar el valor més gran que tenim, la nostra salut!

Entrevista: Ramon Texidó

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article